uno form udvider internationalt med samarbejdspartner i Belgien

Introducing Scandinavian Kitchen Architecture. Det er budskabet, når uno form nu iværksætter en ekspansion, som i løbet af de kommende år skal føre til nye monobrand-stores på en række nye markeder.

Der er travlt i den belgiske by Ghent, hvor håndværkere og arkitekter er i fuld gang med at lægge sidste hånd på indretningen af et nyt uno form-showroom - eller monobrand store, som er den betegnelse uno forms salgsdirektør Peter Bisgaard foretrækker.

Vi skal i løbet af de kommende år ekspandere på markeder, som i designforståelse ligger tæt på det, vi kender fra Skandinavien. Men hvor vi samtidig skiller os ud som et alternativ til de køkkener, der allerede findes," forklarer Peter Bisgaard.

Det er et led i en målrettet strategi om at være mere internationalt tilstede, som også indebærer, at uno form på nye markeder går væk fra det hidtidige shop-in-shop koncept, til fordel for et koncept om at stå på egne ben i monobrand stores. Det skaber i højere grad en ramme, som matcher brandet i kvalitet og design, mener Peter Bisgaard.

I forvejen har uno form for nylig åbnet en monobrand store i Gøteborg i Sverige, hvor de også er til stede i Malmø og søger samarbejdspartnere i Stockholm. Med den nye monobrand store i belgiske Ghent slår uno form fast, at de mener den internationale ekspansion alvorligt.

Samtidig er butikken i Ghent uno forms første monobrand store udenfor Skandinavien. Men det bliver bestemt ikke den sidste, og det er især Tyskland, Holland og Belgien, Peter Bisgaard har i kikkerten.

Forud for åbningen i Belgien har han derfor været på rundrejse i de tre lande, for at tale med samarbejdspartnere. At det blev Belgien, uno form har valgt som det første land, er derfor resultatet af grundig research.

Vi undersøgte det belgiske marked, og kunne se, at vi var et godt fit til de eksisterende aktører. Men samtidig et differentieret fit i form af vores kronjuvel Classic-køkkenet, men også Copenhagen-køkkenet, som er noget, de ikke har i forvejen,” siger Peter Bisgaard.

Beliggenheden i Ghent er heller ikke nogen tilfældighed, selv om mange måske ville tro, at Antwerpen eller Bruxelles ville være mere oplagte alternativer.

Det opland, der er til den nye butik, har de højeste indtægter i Belgien. Det er nærmest som at tage vores premium marked og komprimere det ned i området ved Ghent. Men selvfølgelig skal vi også gerne være til stede i både Bruxelles og Antwerpen,” understreger Peter Bisgaard.

Planen er derfor, at butikken i Ghent skal fungere som et udstillingsvindue både overfor kunderne, men også overfor potentielle samarbejdspartnere i både Belgien, Holland og Tyskland.

Indenfor et par år, skal vi have tilsvarende monobrand stores i både Antwerpen og Bruxelles - og formodentlig også i både Holland og Tyskland,” fastslår Peter Bisgaard.