No compromise

uno form er skræddersyet luksus for de kræsne. Vi hylder det gode snedkerhåndværk og den danske designarv, og siden 1968 har vi skabt snedkerkøkkener med den dybeste respekt for design, funktionalitet og æstetik. Vi bygger hvert eneste køkken helt fra bunden, og vi går ikke på kompromis. 

Kompromisløsheden har vi til fælles med passionerede håndværkere på tværs af fag - indenfor mad, musik og kunst.    

Eske Kath

Når det kommer til min kunst, kan jeg ikke gå på kompromis

Hvis jeg satte andre under det samme pres, som jeg udsætter mig selv for, ville jeg blive fyret på stedet, siger billedkunstneren Eske Kath med et glemt i øjet der dog ikke efterlader nogen tvivl om, at han besidder en arbejdsmoral, der ligger over gennemsnittet. Sætningen indrammer nemlig fint den benhårde disciplin og betingelsesløse dedikation, der - blandt andet - præger hans omgang med maleriet.

"For ligeså lidt som jeg tror på et guddommeligt kunstnerkald, køber jeg klicheen om det plagede kreative geni. Glæden overstier smerten; lysten er typisk langt større end de lejlighedsvise lidelser, kan man sige. Når det så er sagt, har jeg nok alligevel et slags kunstnerisk kald. Jeg har i hvert fald ikke noget valg: Helt ind til knoglerne ved jeg, at jeg hverken kan undvære den halvt selvopslugende, halvt frisættende følelse under processen - eller de kompromisløse kampe med værkerne før færdiggørelsen."

Chris Minh Doky

Forfølg din passion - eller fortræng den

"Der findes to slags mennesker," siger Chris Minh Doky med et smil, som afslører at han er i gang med at forenkle sit eget verdensbillede: "Dem, der forfølger deres passion - og dem der fortrænger den. Og hvor ved jeg det fra? Det gør jeg, fordi jeg i den grad kender dem begge fra min egen krop. Den ene var nemlig ved at tage livet af mig - og den anden gav mig livet, nerven og nærværet tilbage.

Musikken er og bliver min passion, men jeg havde af uransagelige årsager ladet mig lulle i søvn og forføre. Forføre af mere overfladiske ambitioner, hvis jeg skal være brutal overfor mig selv. Eller af et oprigtigt forsøg på at skabe de bedste betingelser for familien - hvis jeg skal være lidt mere fair.

Om det var et kompromisløst kunstnerisk kald eller bare et tiltrængt wake-up call er komplet ligegyldigt: Jeg overlevede, fordi jeg lyttede til det. Og i det lys kom den monomentale nedtur som en velsignelse. Jeg valgte fra og fik passionen og jazzånden tifold tilbage som en gave, der bliver ved med at give".

Astrid Krogh

Nysgerrigheden driver mine værker – uanset hvor den fører mig hen

Jeg har stået på trappestiger og gyngende lifte mange meter over jorden. Jeg har fået flere højspændingsstød, end jeg har tal på. Jeg har brændt fingrene på flydende guld- og sølvblanding og arbejdet mine hænder til blods på splittede ledninger. Og jeg ved, hvordan man slukker en ildebrand; bogstaveligt talt. Men nysgerrigheden kommer sjældent uden omkostninger; det er en del af jobbet, dedikationen, den glødende interesse - og det er en lille ting i forhold til, hvad jeg får tilbage. Det er nemlig nysgerrigheden, der driver mine værker - og det er en betingelsesløs begejstring, der driver arbejdet fremad; unaset hvor processen fører dem hen.

Mit navn er Astrid Krogh og jeg væver i lys. Og ja, det er muligt, at et par af mine forgængere ville vende sig i graven, hvis de så mig rulle væven op med optiske fibre, lysledere og kantklippede kabler - kastet kompromisløst ind i et projekt som bryder fortidens klassiske møsntre, men behersker håndværkets grundregler. Det er også mit beskedne håb, at et par af mine samtidige anerkender de færdige, men altid foranderlige værker.

Tina Stephansen

Det er et fedt projekt, fordi jeg ikke har gået på kompromis

Den bedste følelse, jeg kan have, det er, hvis jeg kigger tilbage og kan sidde og tænke: Okay – det her, det er et fedt projekt. Og det er det fordi, jeg ikke har gået på kompromis”, fortæller Tina Stephansen. Hun understreger pointen med noget, der minder om et taktslag fra en dirigent. ”Hvad er det rigtige lys – fordi det er jo det, der skaber stemningen. Står det fuldstændig skarpt – jeg kan slet ikke holde ud, hvis der er en linje, der bare ikke står helt skarp … Jeg elsker at kæle for detaljer – altså dem, der ligesom fuldender det færdige resultat. Det er ikke alle, der ser de detaljer, men jeg ser dem helt naturligt. Sådan har det altid været. Jeg skal kunne mærke, når det endelige resultat er der - og så er jeg ikke i tvivl. Det hele det skal bare spille.

uno form har taget udgangspunkt i stifteren Arne Munchs allerførste køkkendesign, det klassiske møbelkorpus fra 1968, og derudfra skabt en komplet ny køkkenkollektion kaldet Copenhagen