Designarv

uno forms historie begynder i Arne Munchs kælder i Lyngby. Her fik han ideerne og slog stregerne til det første uno form køkken på millimeterpapir. Og Arne Munch (1925-2010) lavede hverken avancerede skitser eller komplicerede modeller, for hans køkkenideer var ligeså enkle, som de var geniale.

Det hele begyndte i en kælder i Lyngby. Her slog Arne Munch de første streger til lamelkøkkenet Classic, der siden er blevet en ægte køkkenklassiker.

Arne Munch var manden bag uno form køkkenet. Med et markant design-, reklame- og forretningstalent, stor idérigdom og evnen til at provokere revolutionerede Arne Munch i slutningen af 1960’erne hele den danske køkkenbranche. Allerede efter få år i branchen havde Arne Munch set sig godt gal på hele den danske køkkenindustri. Han var forundret og forarget over, at man i et land med stolte håndværks- og designtraditioner ikke formåede at lave køkkener, som på én gang var både smukke og funktionelle. I provokerende artikler luftede han sin utilfredshed med datidens køkkenmøbler.

De fleste danske hjem var i 1960’erne udstyret med et indbygget køkken, som blev installeret, da huset blev opført. De tunge og kompakte håndværker-køkkener tillod ikke individuel indretning, og tiden var ved at løbe fra den ufleksible byggestil. Derfor blev elementkøkkenerne introduceret i midten af 1960’erne.

Men Arne Munch var stadig ikke tilfreds – heller ikke elementkøkkenernes form og funktion supplerede i tilstrækkelig grad hinanden. I 1968 havde Arne Munch fået nok – han tog blyanten i hånden og forenklede hele opfattelsen af godt køkkendesign. Samtidig skabte han en dansk designklassiker – alt sammen i sin kælder i Lyngby.

Han konstruerede en kube på 60 x 60 x 60 cm. Det kvadratiske modul gav frihed til at vende - og anvende - modulet efter brugerens behov og rummets indretning, og så skabte de harmoniske mål et æstetisk vellykket møbel.

Med konstruktionen af uno form modulet løste Arne Munch på samme tid et andet væsentligt problem ved køkkenfremstilling. På grund af modulets kvadratiske form slap man for at skulle lave venstre- og højre låger – nu havde både skabe, forrammer og låger de samme mål. Det lettede håndteringen af køkkenerne i både produktion, logistik, distribution og montering.

I hjemmet i Lyngby fandt Arne Munch også inspiration til uno form køkkenets øvrige designmæssige udtryk. Her omgav han sig med smukke og originale designmøbler, og han fandt det naturligt at overføre godt og smukt møbel-design til køkkenerne. Et italiensk sofabord i Arne Munchs stue gav ham således ideen til uno forms karakteristiske lamelskuffefronter. Med lamelskufferne afskaffede Arne Munch grebene i køkkenet – også det var en revolution.

Og køkkenets navn skulle selvfølgelig afspejle dets enkelhed. Designet var baseret på een form – på latin hedder det uno form.