unoform

Leder med passion

I mere end fire årtier har Christian M. Olesen hver dag omgivet sig med uno form, og han kunne ganske enkelt ikke forestille sig andet. Akkurat som uno form er blevet en klassiker hos kunderne, er Christian M. Olesen blevet indbegrebet af den passionerede leder af uno form. Mand og produkt er ét.

Tilbage i 1974 blev han forelsket i enkelheden, det tidløse design og den høje håndværksmæssige kvalitet, som uno form altid har repræsenteret. Under sine studier tjente han til dagen og vejen på et snedkerværksted, hvor nabokonen spurgte, om han kunne montere et uno form køkken. Opgaven var begyndelsen på et liv med uno form, og kontakten med uno forms stifter og designer, Arne Munch, var skabt.

Siden fulgte en årrække, hvor Christian M. Olesen solgte uno form køkkener i København og London, og i de seneste 25 år har han været helt tæt på produktionen, udviklingen og salget fra uno forms hjemsted i Farsø, hvor godt 40 medarbejdere arbejder. Oveni kommer ca. 60 medarbejdere, der er beskæftiget med salg i Danmark, Norge og Sverige.

”Arbejdet i uno form bliver aldrig kedeligt. Virksomheden består af loyale medarbejdere, der har en passion for det, de laver. I produktionen møder man dygtige fagfolk, som er stolte over at være med til at udføre godt håndværk, og i salgsleddet sætter konsulenterne en ære i at yde rigtig god rådgivning til kunderne. På det personlige plan er det en tilfredsstillelse at kende alle arbejdsgange ud og ind, og det er en stor styrke, fordi der hele tiden er brug for omstilling i køkkenbranchen. Konjunkturer ændrer hurtigt på markedssituationen og kundernes fokus,” siger Christian M. Olesen.

Klassikere skal opdateres
”Vi taler om små ændringer, men selv den mest geniale designklassiker skal holdes opdateret. Det er en fin balance, hvor det klassiske design og den høje kvalitet skal leve videre, mens der hele tiden skal videreudvikles på teknikken, så køkkenet funktionelt lever op til alle moderne ønsker og krav. Oveni holder vi et vågent øje med nye tendenser i boligindretningen, så vores produkt altid passer ind i nye sammenhænge. Der skal små justeringer til, så designet matcher nye tider og nye tendenser. Det kan f.eks. være en ny træsort, vi indfører i sortimentet,” forklarer Christian M. Olesen.

Et uno form køkken holder nemt en generation, og når man først har haft ét, så siger al erfaring, at man køber et igen, hvis familien flytter. Når Christian M. Olesen ser fremad, er det med en forventning om, at flere og flere vil prioritere designklassikeren i køkkenet.

”Jeg oplever, at tidløst design, gedigent håndværk, lækre materialer og dansk design, produceret i Danmark, vokser i betydning for flere. Det er glædeligt for uno form, men også for mig personligt, fordi jeg har en passion for klassikere,” siger Christian M. Olesen.